fbpx

Владислав Димитров – Гиса – От асфалта до небето

Днес, 12 септември, във FlightZone ще ви запознаем с Владислав Димитров – Гиса – дългогодишен професионален състезател по мотоциклетизъм на писта, любител на авиацията и пилот на ултралек самолет. Роден, на 3 август 1978 година в Ловеч, Владо започва да се занимава с мотоциклетизъм през 2008 година, по думите му – „на възраст, на която другите спират със спорта“. С годините се утвърждава като един от най-добрите български състезатели в най-зрелищната дисциплина на националния и балканския шампионат, като през 2011-та става шампион в най-професионалния клас SBKS. През 2012 печели бронз в клас SSP в Румъния, а през 2020 – става шампион в Supermoto Formula.

                Бащата на Владислав е бивш военен пилот, а оттам, съвсем нормално, се ражда и страстта му към авиацията. В момента той прекарва някои от любимите си моменти на плевенското летище Бохот (Плевенско). Ето какво сподели той пред FlightZone:

FlightZone: Здравей. С теб се познаваме от доста време, ти си един от топ състезателите по мотоциклетизъм. Разкажи ни обаче откога е другата ти страст – авиацията?

Владислав: Здравeй, здравей, Зори! Хех … Супер въпрос, за което се радвам. Всъщност, баща ми е военен пилот и от малък съм израстнал по летищата. Може би и оттам си остана като детска мечта. Та на въпроса, май по-скоро летенето в мен се е появило като страст преди моторните спортове. Като чуя рев от спортен мотор или реактивен самолет ми става нещо. необяснимо е … . Абе май и при теб е така :))).

FlightZone: На какво летиш, личен самолет ли имаш и какъв е той?

Владислав: Да, ще ти разкажа как започна всикчо. Съвсем случйно преди 4-5 години, при счетоводителката ни, се засякохме с Валери Илиев /собственик на авио-училище “Олимпик Еър”/. С него се знаем от 1993 г. В Аеро клуб Плевен, където той беше пилот, а аз млад парашутяга. Та от приказка на приказка и след една, две седмици вече бях на лявата седалка, а той на дясната.   И така 2018 година пътувах за Испания за самолет. Сега летя на Sting S3 carbon. Много приятен самолет за трупане на опит.

FlightZone Какво трябва да знаем за летенето на такъв самолет, кои са рисковете?

Владислав: По-скоро да кажа аз какво научих, но със сигурност професионалните пилоти могат да добавят много. В леката авиция трябва да познаваш и да се съобразяваш много с метеорологичната обстановка. Много хора  я пренебрегват, което понякога никак не е добре. Като цяло за летенето мисля, че е от изключителна важност да се практикува редовно. При дълги паузи се занижава значително усетът. Много е важно да си познзваш самолета и параметрите му и никога да не ги превишаваш. Също така едно мое правило, което спазвам и в моторните спортове: „Емоциите са враг“. Тук имам предвид емоциите в непредвидени ситуации.

FlightZone: Къде най-често летиш? България има изключително живописна природа, кои са ти любимите места?   

Владислав: Много са. Обожавам Прилин, Врачански Балкан, Белоградчик,  Стара планина и региона около вр. Ботев – около планините като цяло. Там, където друса .. хахахах.  Чакай да се похваля. Наскоро Ники Калайджиев (Николай Калайджиев, 16-та ТрАГ) постави световен рекорд с нашия самолет. Разпитай го да ти разкаже повече. Важното е, че сега летя на самолет рекордьор.

FlitghZone: Какво се иска, за да станеш пилот тук? Ти какви сертификати имаш?

Владислав: Зависи какъв точно сертификат искаш. Аз имам PPL и за няколко месеца в училището плюс теоретична подготовка по 9 дисциплини (ако не се лъжа), след което се държат изпити отново теория и практиката и… Готово! На мен ми отне около 1 година, но може и доста по-бързо, ако се занимаваш само с това. 

FlightZone: От моторите до самолетите, ако трябва да сравняваш, кое ти е по-на сърцето?

Владислав: Как го измисли точно този въпрос?!  Аз не смея да го задам на себе се хахахах. Значи, ако има мотор с криле, май ще е най-добре! Сърцето ми е огромно и има място и за мотори, и за самолети. Имат много общи неща помежду си. И двете са пряко обвързани със скоростта, познанието, подготовката. Ако трябва един ден да реша обаче кое от двете да избера, няма да ти кажа сега кое ще е.

FlightZone: Разкажи ни малко за историята на летище Бохот, моля…

Владислав: Не, че си е нашето летище, но това в най-якото летище в страната. Сега да не се разсърди някой… Мисля, че това усещане идва от хората, които го споделят. Има една особенна спойка между всички тях, която се казва Валери Илиев. Няма да казвам кой е, защото май не е нужно.  Иначе относно историята чесно да си кажа аз съм там то 2017 г. и не знам много неща от нея. 

FlightZone: Какви самолетчета има в момента на Бохот?

Владислав: Има няколко Cessna-и на училището, 2 Sting-a, Една Wilga и един Aн-2, паркиран на полосата.

FlightZone: А как стои въпросът с летенето, аз например мога ли да полетя там?

Владислав: Много ясно. Не виждам какво ти пречи. Ще ти кажа на кой да се обадиш … хахахха.

FlightZone: Как стои въпросът с обучението на млади пилоти? Има ли желаещи сред тийнейджърите?

Владислав: Честно да ти кажа останах много приятно изненадан, когато започнах обучението си там. Попаднах  в група младежи част, от които още ученици и всики те се обучаваха за професионални пилоти. Какво по-хубаво от това? И сега е така. Естествено Covid кризата не подмина и училището, но скоро всичко ще е наред.

FlightZone: Доста инциденти станаха в последните години в леката авиация. Кои са основните правила за безопасност, които ти спазваш преди, по време на и след полет?

Владислав: Лично аз винаги следя метео обстановката, след дълга пауза винаги летя с пилот до мен. След полет задължително снимка на залеза. Еее, то си е традиция. Няма по-красиви залези от нашите (българските).

FlightZone: Коя е мечтата, която не си постигнал до момента?

Владислав: Мечтата ми е да се занимавам с аеробатика. Летеното по права линия ме убива. Искам да имам EXTRA /каквато ми се падне/ в хангара. И естествено се надявам скодо вече да не е мечта.

FlightZone: Какво би казал на онези, за които небето е цел и мечта?

Владислав: Бъдете смели в мечите си!

Зорница Буковска

Подобни новини

error: