fbpx

В кокпита с… Капитан Николай Калайджиев – пилотът, който постави световен рекорд със самолет

Снимки: Владимир Касабов

Последните два месеца бяха изключително динамични за Българските Военновъздушни сили (Български ВВС). Страната ни бе домакин на две международни  летателни тренировки – „Тракийско лято“ и European Spartan Exercise – 2021. Основни участници и в двете бяха екипажи от 16-та Транспортна авиационна група от състава на 24-та авиационна база – Крумово. Заради това в навечерието на 109-годишнината от създаването на Българските ВВС в рубриката „В кокпита с…“ на Flight Zone Bulgaria решихме да ви запознаем с капитан Николай Калайджиев.

            Капитан Николай Калайджиев е роден на 4 януари 1987 година в гр. Асеновград. Завършва факултет „Авиационен“ към НВУ „Васил Левски“ през 2015 г. със специалност „Летец-пилот“. Лети на самолети Pilatus PC-9M, Pilatus PC-12, Ан-30 и C-27J Spartan, с общ нальот – 300 часа. Обожава екстремните спортове – от мотокрос до спортна авиация. Изключително целеустремен и амбициозен, на 18 август 2021 г., к-н Калайджиев поставя световен рекорд за Международната федерация на спортната авиация (FAI). Но… За това по-късно. Сега, да надникнем по-подробно в изминалите летателни тренировки и самолет C-27J Spartan.

FlightZone: Здравейте, завърши и тази летателна тренировка. Какви бяха вашите задачи по време на European Spartan Exercise – 2021?

К-н Калайджиев: Здравейте, на първо място да кажа кои бяха членовете в българския екипаж:                         к-н Евгени Златанов, аз, старши лейтенант Евгени Василковски, старшина Васил Василев и старши сержант Евдокиа Иванова. Задачите ни бяха полети по маршрут на пределно малка височина, десантиране на парашутисти, тактическо маневриране и опериране от къси и полуподготвени полоси, авиомедицинска евакуация на болни и ранени (MEDEVAC), въздушно разузнаване, избягване на заблахи от въздуха и земята във вражеска територия, ескорт от два самолета СУ-25. Летищата и площадките, на които оперирахме, са Пловдив, Безмер и Чешнегирово.

FlightZone: Вие участвахте и на “Тракийско лято”. Каква е разликата между двете учения?

К-н Калайджиев: По време на учението “Тракийско лято” изпълнявахме полети във формация от три самолета, а на учението „European Spartan Exercise – 2021“ полетите бяха поотделно. Друга разлика е, че маршрутите на “Тракийско лято” бяха няколко, от които избирахме по два за деня на изпълнение на мисиите, а сега имахме няколко задачи в мисията: разузнаване, кацане в точно определено време и десантиране в точно определено време, като трябва ние да определим маршрута, така че да използваме релефа в зависимост от заплахите които имаме, като в същото време да сме на точно място в точното определено време. Само българският екипаж изпълни 100 % от поставените ни мисии и задачи, летяхме всеки един ден, точността в изпълнението ни по нормативите беше с максимална оценка.

FlightZone: Как определяш С-27J що се отнася до технически характеристики и изпълнение на задачите?

К-н Калайджиев: Самолет с модерна авионика, маневрен за класа си, с два двигатела на Rolls-Royce, които осигуряват добра тяга на самолета и при максимална излетна маса.

FlightZone: Какви са ползите за българските екипажи от двете подготовки?

К-н Калайджиев: Ползите са свързани с трениране на тактическата ни подготовка и съвместимост с колегите ни от НАТО и Европа. Еднаквото опериране и изпълняване на процедурите по време на мисии е много важно, понеже в реална мисия, която ще изпълняваме, ще трябва да работим по еднакъв начин и с едни и същи процедури.

FlightZone: Разкажете ни малко за себе си, какъв е пътят ти до званието “капитан”?

К-н Калайджиев: След завършване на обучението си в гр. Долна Митрополия, продължих моята служба в 16-та транспортна авиационна група като лейтенант, на длъжност „младши пилот“. Сега съм „капитан“, на длъжност „старши пилот“.

FlightZone: А защо 16-та ТрАГ?

К-н Калайджиев: Така се случи, да служа в 16-та ТрАГ. София е град с големи възможности за развитие, това ми дава възможност да осъществявам и другите си цели.

FlightZone: Авиацията е опасна професия, коя е най-опасната ситуация, в която си се намирал до този момент?

К-н Калайджиев: Нямал съм сериозни, опасни ситуации. Имал съм откази на системи, но нищо сериозно.

FlightZone: Кажи ни нещо повече за твоите хобита. Знаем, че се занимаваш с мотокрос и лека авиация?

К-н Калайджиев: Нещото, което обичам да правя, е да летя. Да летя сам и сам да си планирам задачите, които искам да изпълня, това го правя, понеже съм и лицензиран пилот в гражданската авиация.

FlightZone: Откога е това?

К-н Калайджиев: От ранна детска възраст се занимавам професионално със спорт (колоездене и мотокрос) и характерът ми е такъв, че винаги съм свикнал да се боря за успеха си. Това прилагам и сега като пилот.

FlightZone: Като стана въпрос ти постави световен рекорд за какво точно, с какъв самолет?

К-н Калайджиев: Да, поставих световен рекорд със самолет на 18-ти август, тази година. Скоро ще направим пресконференция в сградата на „Telelink business services“, където ще разкажа подробно за поставянето на рекорда, понеже историята беше наистина много интересна и завладяваща. Там ще представя и целия екип, които ми помагаше за подготовката за световния рекорд. Ще Ви поканя специално на пресконференцията.

FlightZone: Каква е мечтата ти що се отнася до професионалното развитие?

К-н Калайджиев: Мечтата ми е да стана космонавт или астронавт, който както иска да го нарича, като по пътя си до там ще поставя още световни рекорди и ще осъществя много интересни проекти свързани с авиацията.

Зорница Буковска

Подобни новини

error: