fbpx

Тодор Иванджиков: Ситуацията в авиосектора остава критична, нужни са конкретни действия, за да оцелеем

Снимка: Васил Иванов/PlaneCare/FlightZone

Надяваме се този път да има конкретни действия, защото в противен случай чартърният сезон е загубен, а авиационният бизнес – на колене. Състоянието на авиосектора у нас продължава да бъде критично. Това заяви г-н Тодор Иванджиков – председател на Асоциацията на Българската Авиационна Индустрия (АБАИ) след проведената вчера среща със служебния министър на транспорта Георги Тодоров. На нея присъстваха и представители на Асоциацията на Българските Авиокомпании (АБА).

            От организацията отново апелираха за финансова подкрепа за сектора чрез поредното изпратено до правителството писмо. То беше входирано в петък, 4 юни и адресирано, освен до министъра на транспорта, до министър-председателя Стефан Янев, заместник министър-председателя по управление на европейските средства Атанас Пеканов и министъра на туризма Стела Балтова. В писмото от АБАИ настояват за спешна безвъзмездна помощ на авиационния сектор в България в размер на 20% от оборота за 2018 и 2019 година.

            Казва се още, че по данни на Eurocontrol през 2020 година спадът на пътнически полети по редовни линии е 65%. Родните авиокомпании, които осъществяват над 50% от чартърните програми за България, не са реализирали никакви приходи в този период. Тези обстоятелства поставят авиацията в страната ни в ситуация на невъзможност да продължи да съществува без cпeшнa пoдĸpeпa, зa дa oцeлeе в тeзи бeзпpeцeдeнтни форсмажорни ycлoвия.

            В същото време държавите членки на Европейския съюз само за 2020 година са осигурили безвъзмездна помощ на своите авиокомпании както следва. Справка сочи, че Австрия е подпомогнала авиацията си със 150 милиона евро, Белгия с 290 милиона, Румъния – с 62 милиона, а Гърция – със 120 милиона евро. Тежките щети в авиокомпаниите рефлектират в броя на превозените пътници. Като тенденцията за възстановяване през следващите години ще бъде един изключително бавен процес, при положение че прогнозите за възстановяване на този етап се очертават до 2024-2025 година. В този период чартърните програми остават несигурни и без ясна прогноза.

            От АБАИ посочват още, че чартърният бизнес, който извършват българските авиокомпании, е съществено важен за страната ни тъй като приходите от него остават в българската икономика и са много важна предпоставка за стабилизирането и развитието на туризма в България, който представлява 12% от БВП.

            След срещата вчера г-н Иванджиков сподели още, че пак са се обсъдили вариантите за помощи на индустрията, някои с срок 30 юни за които няма никакво време и други 30 Септември 2021 г. Той допълни:

            „Поискахме създаване на работна група между Министерството на транспорта и Министерството на Финансите заедно с бизнеса да се изработят вариантите за безвъзмедни и възмездни помощи. Имаше устно съгласие, но не чух конкретика кой ще ръководи процеса и как ще се организира това.

            Дано този път има конкретни действия, защото чартърният сезон е загубен и бизнеса на колене, а като има варианти за помощи одобрени от Европа трябва да се възползваме и се помогне на фирмите от индустрията, които са най-засегнати. Дано сме били чути и правилно разбрани, защото ние няма да се откажеме да опитваме да накараме държавата да сложи авиацията като приоритетна в траснпортта особено в тази продължаваща световна криза.“

            В писмото до правителството от АБАИ правят следните предложения:

  • Безвъзмездна помощ на сектора в размер на 20% от оборотите за 2018 и 2019 година за преодоляване на междуфирмената задлъжнялост. В тази връзка част от постъпленията от първоначалната вноска на договора за концесиониране на летище София, приблизително 120 милиона лева, да се насочат към фирмите от авиобранша за осигуряване на безопасността на полетите, поддържане на летателната годност на самолетите и летателния състав и погасяване на натрупани задължения формирани от началото на пандемията до средата на 2021 година.
  • Разширяване на възможностите за финансиране на авиокомпаниите от  оперативни програми, например ОП “Иновации и Конкурентоспособност”,

ОП „Инициатива за малките и средните предприятия „,  ОП „Развитие на човешките ресурси“, Програма „COSME“, „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“

  • Включване на фирмите от авиобранша в плана за възстановяване на ЕС от Covid 19 и устойчиво развитие и безвъзмездно отпускане до 50% от общия оборот за двете години 2018 и 2019, които средства да бъдат използвани за възстановяване на сектора в рамките на следващите три години.
  • Приемане на насоките на Европейската комисия за регулаторните изисквания за капиталова адекватност на авиокомпаниите и наземните оператори.
  • Поемане от държавата на част от завишените вноски в Професионалния пенсионен фонд на летателния състав (12% от осигурителния фонд)
  • Освобождаване на българските компании от плащане на такси към ГД „ГВА“ по тарифа №5 за срок от поне 3 години.
  • Възможност за безлихвени кредити до постъпване на безвъзмездната помощ по Плана за възстановяване от Covid 19 устойчиво развитие.

Зорница Буковска

Подобни новини

error: