fbpx

Spotters Place: PC-9M и L-39ZA във въздуха… Все още

Снимки: Йордан Христов,/списание „Криле“

Днешната съботна галерия ще бъде от полетите на военнослужещите от ВВУБ „Долна Митрополия“ през изминалата седмица. На празничния 2 юни фотографът на списание „Криле“ Йордан Христов улови 1 Pilatus PC-9M (рег. знак 664) и един L-39ZA (рег. знак 205). По наша информация на стоянката пък е бил L-39ZA с рег. знак #137.

За съжаление обаче все по-рядко виждаме полети с L-39ZA и PC-9M за разлика от предишни години. През изминалата седмица колегите от Pan.bg за пореден път алармираха за сериозния крах в учебната ни авиация и притеснителната липса на изправни самолети.

От Pan.bg припомнят още, че последната процедура за обществена поръчка за сключване на ново рамково споразумение, обявена на 9 септември 2020 г. е била прекратена на 11 март 2021 г. по особено скандален начин от тогавашното ръководството на МО въпреки, че кандидатът Pilatus Aircraft е подал в срок всички изискуеми документи, изцяло в съответствие с българското законодателство.

По информация на сайта „Медиапул“ в средата на август 2020 г. се провали обществена поръчка на стойност 10 млн. лв. за ремонт на 2 (два) самолета L-39ZA, защото нито Aero Vodochody Aerospace, нито „Йотов и син“ подадоха оферти. Тя бе пусната на 30 декември 2019 г. Предишните две подобни поръчки бяха спечелени от Aero Vodochody Aerospace, но „Йотов и син“ ги атакува пред КЗК. През април 2019 г. поръчката бе прекратена преди КЗК да се произнесе заради пропуски и неточности в условията. През април 2020 г. КЗК отхвърли претенциите на „Йотов и син“, които протестираха срещу изискването ремонтът да се извърши от оригиналния производител.

charset=Ascii

Последният годишен договор за поддръжка на самолети Pilatus PC-9М е сключен през декември 2018 г. От тогава до днес договори не са сключвани по вина на предишното ръководството на МО, което прави период от две години и половина без доставки на резервни части и извършване на ремонти. 

charset=Ascii

На 31 май 2021 г. Министерството на отбраната е започнало нова процедура за обществена поръчка на самолетите Pilatus PC-9M и PC-12. Срокът на новото рамково споразумение ще е седем години, а стойността му ще възлиза на 40 млн. лева без ДДС.

charset=Ascii

Притеснителното в момента обаче е, че е застрашена подготовката на десетки пилоти и инструктори не само в Долна Митрополия, но и в авиобазите Безмер, Враждебна, Граф Игнатиево и Крумово, които преминават приучване на PC-9М преди Су-25, МиГ-29, С-27J. Под въпрос са провеждането на скрийнингов стаж и държавни изпити за курсантите от възстановеното ВВВУ „Георги Бенковски“ през м. юни и юли. Междувременно на 23 май т.г. Дали ще продължаваме да виждаме във въздуха учебните ни самолети сега зависи от действията на служебното правителство и следващия парламент.

Зорница Буковска

Подобни новини

error: