fbpx

На този ден в авио-историята: Първите МиГ-25 в България

Снимка: списание „Крие“

Датата 3 ноември 1982 отваря нова страница в историята на българската авиация. Тогава на Летище Толбухин кацат 4 МиГ-25. От тях 3 са от модификацията МиГ-25РБ (разузнавач-бомбардировач) с бордни номера 754, 731, 736 и един МиГ-25УР (учебен) с борден номер 51.  Самолетите са в състава на 26 разузнавателен авиополк в сформираното звено за оперативно разузнаване, пряко подчинено на Генералния щаб на БНА ( Българската народна армия).

                Впоследствие с транспортен самолет пристига и група инженери, специалисти и заводски летец-изпитател, които подписват документите за предаване на самолетите на Република България.

Предназначението на самолета е за изпълнение на фото и радиотехническо оперативно разузнаване и в качеството си на бомбардировач. С основни ешелони на летене от 19 000 до 24 000 м и скорости до 3000 км/час самолетът е недосегаем за противниковите противовъздушни средства по това време. Освен разузнавателното оборудване той може да носи и бомбов товар до пет тона.

Първият полет се осъществява на 8 декември 1982 г. с учебния МиГ-25У. Самолетът е пилотиран от полк. Влаю Генов и руския изпитател майор Мироненко. В рамките на 30-35 минути екипажът извършва полет над България на височина 22 000 м и скорост до 2500 км/ч.

Едва през пролетта на 1983 г. обаче летците от звеното за оперативно разузнаване започват интензивна летателна дейност. Големите височини и скорости отприщват желанието на състава за неуморност в полетите, изпипано съвършенство и прецизност при работа и на земята, и в полет.

Самолетите МиГ-25РБ и МиГ-25У в България изпълняват преди всичко разузнавателни задачи за нуждите на българската армия и Варшавския договор. Те са най- скъпата авиационна техника на Балканския театър на войната . На 12 април 1984 г. губим МиГ-25РБ с борден номер 736. Експлоатацията на самолетите продължава до месец май 1991 г. В резултат на настъпилите промени през 1990 г. и скъпата поддръжка се взема решение МиГ-25 да бъдат разменени със СССР за пет самолета МиГ-23МЛ.

Тактикотехнически характеристики:

Страна производител – СССР

Разпереност – 14,10 м

Дължина – 22,30 м

Носеща площ – 61,40 м2

Маса празен – 19500 кг

Максимална стартова маса – 41200 кг

Максимална скорост – 3200 км/ч

Статичен таван– 23 000- 25 000 м

Динамически таван – 37000 м

Далечина на полета -1600 км

Двигател: 2 х Р-15Б-300 с тяга по 11 200 кг./114.5 кН

Разузнавателна апаратура: система за радиотехническо разузнаване „Вираж СРС-4А“, аерофотокамери АФА-А-72, А-10/10 и др. с възможности в инфрачервения сектор

Въоръжение – до 10 бомби с калибър 250-500 кг.

Avatar

Зорница Буковска

Подобни новини

error: Content is protected !!