fbpx

На този ден в авиоисторията: 70 години от основаването на Авиобаза Добрич

На 1 април 1951 г. със секретно писмо N 1-А-3014/30.03.1951 е сформиран 26-ти отделен разузнавателен авиационен полк (орап) с командир поручик Йордан Йорданов Стефанов.

Неговата история започва още по време на втората фаза на Втората световна война (12 септември – 26 декември 1944 г.), когато 5-и авиационен бомбардировъчен полк е базиран на летище Враждебна и активно участва в бойните действия с 15 самолета До-17 „Ураган“, 10 – В-71 „Жерав“, и по един Fi-156 „Дрозд“ и Fw-58 „Гълъб“. Изпълнени са 356 полета и са хвърлени 190 тона бомби.


След войната 5-и авиационен бомбардировъчен полк е разположен на летище Граф Игнатиево и на неговата база се формира и организационно изгражда 26-ти орап. През периода май – септември 1951 г. полкът е пребазиран на летище Крумово, по-късно на летище Горна Оряховица, а от 23 септември 1955 г. – на летище Толбухин (Добрич). С указ № 298 / 26 август 1953 г. на Народното събрание 26-ти орап получава и бойното си знаме.


След като на 13 април 1955 г. 3-та бомбардировъчна дивизия в Балчик е разформирована, първите самолети Ту-2 и Ил-28, които могат да бъдат разгледани днес в Музея на авиацията, пристигат в 26-ти орап. След 1959 г. 26-ти орап е превъоръжен с МиГ-15, а първите пилоти, летели на този самолет, са Янаки Янакиев и Кирил Стоянов. През 1963 г. майор Димитър Глушков прелита с първия самолет МиГ-17 на летище Добрич, а 5 години по-късно група летци преминават обучение за приучаване към самолет МиГ-21. На 3 ноември 1982 г. на летище Добрич кацат самолетите МиГ-25, а полк. Влаю Генов е първият български пилот летял на тази машина (2 декември 1982 г.). Сформира се звено от 4 броя МиГ-25, които оперират до 1992 г. Същевременно в периода 29 февруари – 1 юни 1984 г. летците и техниците от поделението преминават обучение в Краснодар за приучаване на самолет Су-22М4. Първите, летели на тази машина, са полк. Фотев и майор Щетинин (18 септември).


На 1 септември 1994 г. със заповед от министъра на отбраната на основата на 26-ти орап е сформирана 26-та разузнавателна авиационна база (раб) с тилов и свързочен батальон и радиолокационен пост.
През 1995 г. на 26-та раб започва експлоатацията на Л-39, а от 1 септември 1998 г. и на самолети МиГ-21 бис от закриващата се 6-а авиобаза Балчик.
През април 2001 г. самолетите Су-22М4 са прехвърлени в авиобаза Безмер, а 26-та раб е преобразувана в авиотехническа база.
На 16 юни 2002 г. със заповед на министъра на отбраната базата е закрита.


Командири:
1. поручик Йордан Йорданов Стефанов (1951 – 1952)
2. майор Йордан Върбанов Песаров (1952 – 1955)
3. генерал-майор Щерьо Александров Щерев (1955 – 1958)
4. полк. Георги Иванов Стоев (1958 – 1959)
5. полк. Серафим Митев Колчев (1959 – 1966)
6. полк. Дельо Иванов Колев (1966 – 1968)
7. полк. Христо Иванов Костадинов (1968 – 1971)
8. полк. Тодор Маринов Плачков (1971 – 1974)
9. полк. Христо Димитров Костов (1974 – 1978)
10. полк. Влаю Христов Генов (1978 – 1981)
11. полк. Димитър Петров Фотев (1981 – 1985)
12. генерал-майор Иван Николов Парапунов (1985 – 1987)
13. полк. Марин Стоянов Христов (1987 – 1990)
14. подполк. Руси Вълчев Русев (1990 – 1993)
15. полк. Иван Георгиев Пейчев (1993 – 1995)
16. полк. Альоша Петров Стоянов (1995 – 2000)
17. полк. Валентин Георгиев Милев (2000 – 2002)


Самолети на въоръжение:

Пе-2 (1951 г. в Горна Оряховица)
Ту-2 и Ил-28 (1955 г.)
Ескадрила Миг 15 бис (от 1959 г.)
Ил-28Р (1961 г.)
МиГ-15 У(1959 г.)
МиГ-17 Ф (1963 г.)
Ил-14 (1966 г.)
МиГ-21 Ф-13, МиГ-21 Р (след 1968 г.)
МиГ-25 (4 броя – 1982 г.-1992 г.)
Су-22M4 (1984 г.)
МиГ-21 МФ (1991 г.)
L-29 (1991 г.)
L-39ZA (1995 г.)
МиГ-21 бис и МиГ-21У (1998 г.)



Avatar

Зорница Буковска

Подобни новини

error: Content is protected !!