fbpx

Ген. Петьо Мирчев: Обучението на българските пилоти на F-16 в САЩ върви по график

Снимка: Владимир Касабов/Flightzone.bg

Обучението на българските пилоти на F-16 в САЩ върви по график. Това каза бригаден генерал Петьо Мирчев – заместник-командир на Българските Военновъздушни сили в интервю за БТА, на 16 ноември. FlightZone припомня, че в средата на октомври, първи самостоятелен полет на F-16 извърши майор Стоян Петков от Трета авиобаза – Граф Игнатиево. Припомняме също, че в САЩ от година и половина той се обучава на F-16 – самолетите, които ще бъдат на въоръжение в Българската армия. Заедно с него първи за Съединените щати заминаха и пилотите старши лейтенант Симеон Георгиев, капитан Тодор Тодоров и капитан Александър Велинов, след тях още двама, а от няколко дни там са още двама летци. Те са първите от общо 14, които ще преминат тригодишно обучение на новите изтребители. За историческия полет, за обучението на българските пилоти в САЩ, за това, което им предстои там и после в България, разказа за БТА заместник-командирът на ВВС бригаден генерал Петьо Мирчев – летец-пилот I клас.

Ген. Петьо Мирчев е роден през 1966 година в Карлово. Летял е на самолет Л-29 и вертолети Ми-2, Ми-17, Ми-24, Бел-206 и AS 532 AL Cougar. В професионалния си път е преминал през цялата йерархия на вертолетната ни авиация, като е започнал през 1990 година като заместник-командир на звено в 44-ти вертолетен авиационен полк, а през 2015 година вече е командир на 24-та авиационна база – Крумово. Завършил е ВНВВУ “Г. Бенковски” като летец-пилот, а след това Военна академия “Г. С. Раковски” и Военновъздушен колеж на ВВС на САЩ – Военновъздушна база “Максуел”, Алабама.


По думите на ген. Мирчев всички български летци в САЩ са на различен етап от обучението си. То ще продължи приоритетно на новите самолети и след като се върнат в България. Останалите от летателния състав на ВВС ще продължават да летят и да се обучават на МиГ-29 и Су-25 и според него ще има момент, когато бойното дежурство ще се носи и от двата типа самолети – МиГ-29 и F-16.

Следва цялото интервю:

Г-н генерал, пилотът майор Стоян Петков ще остане в историята на военната ни авиация като летецът, извършил първи самостоятелен полет на F-16. На какъв етап е подготовката на българските летци за новите машини?

Ген. Мирчев: Както е известно, имаме договор за придобиването на осем машини F-16 и съгласно този договор има клаузи за обучение на български пилоти. Обучението предвижда 14 български летци да бъдат обучени в САЩ, от които миналата година заминаха четирима, които ще бъдат готвени за водачи на групи и тяхното обучение е най-продължително. Двама от тях – майор Стоян Петков и кап. Александър Велинов са най-напред в обучението и наистина майор Петков ще остане в историята на българските ВВС като първият българин летял на F-16. Към момента сме изпратили шест човека, освен тези четирима, които заминаха миналата година, двама заминаха това лято – юли месец, двама заминаха преди дни. Те са на различен етап от своето обучение и са на различни места. Всичко зависи откъде ще се намерят слотове, за да се пести време и която база има възможност за обучение – те са пратени там. Петков и Велинов са в Тусон, тези, които се обучават на Т-38 са в Кълъмбъс, Рандорф – не са всички на едно и също място. Към момента обучението върви по график, няма изоставане. Всеки месец получаваме от пилотите доклад как върви тяхното обучение, има ли някакви проблеми, както и от страна на американците. През последните две седмици имахме конферентна връзка и с техните инструктори. Засега американците казват, че няма проблеми в обучението на българите, всичко си върви по график. Остават още шест човека, които трябва да заминат през следващата година. Кога точно – зависи от американците и от възможностите на базите им. Може би ще заминават пак поетапно, а не всички наведнъж.

При какви условия заминаха нашите момчета, като се има предвид, че в началото имаше разминаване между предлаганите и исканите от тях средства за престоя им там? Как се разреши този въпрос?

Ген. Мирчев: Първият етап от обучението им включва двумесечен курс за специализиран английски – радио разговори, радиофразиологията – което е насочено към летателната им подготовка. По това време те са командировани съгласно наредбата за командировки и специализациите в страната и чужбина. След като приключат с това и заминат за съответната база за летателното им обучение, независимо дали за Т-6, Т-38 или F-16, тогава те влизат в един временен щат към министъра на отбраната и се командироват съгласно наредбата за дългосрочните командировки и там сумите са малко по-високи. Още когато се провеждаше подбора, на всички им бе обяснено при какви условия се командироват, при какви условия ще живеят – настаняване, дневни, квартирни и на всички им беше казано, че имат право да си вземат семействата. Но по препоръка и на американците им беше казано, че е желателно когато са в първия етап – обучение по специализиран английски, да не си вземат семействата. Това да стане, когато вече започне обучението им на F-16, тъй като дотогава ще се местят, а това е свързано с големи разстояния и с трудности в тази връзка. И защото това преместване от база в база си остава наша, национална отговорност. Но по-голямата част от тях, които са семейни, не се вслушаха в препоръките и още от началото са със семейството. В началото, докато напаснат нещата, наистина имаше недоразумения от това по какъв начин работят американците – веднъж като администрация, веднъж като финансово-отчетни документи и как се напасват с нашето законодателство и наредби. Имаше недоразумения, които успяха да се изгладят. Според мен условията, при които те са настанени там и живеят, са добри за нашия и тамошния стандарт. Но искам да подчертая, че тук се свърши много работа както от страна на командването на ВВС, така и от Министерството на отбраната, откъдето получихме пълно разбиране. От разработването на временен щаб, от това да бъдат командировани по наредбата за дългосрочните командировки, условията на която могат да се сравнят с тези, при които се командироват военните аташета – всичко, каквото е възможно е направено към момента.

Кога ще се върнат и ще можем да кажем, че имаме готови пилоти за F-16?
Ген. Мирчев:  По нашите разчети всичко беше направено така, че когато дойдат самолетите към края на 2023 година да имаме подготвени пилоти. С изключение на първите четирима, които ще бъдат обучени за водачи на групи, другите ще бъдат “водени” и тяхното обучение е по-краткосрочно. Така че очакваме за водачите на групи докъм 2024 година да приключи обучението.

Какво се случва с останалите пилоти, извън тези 14, които се обучават в САЩ, когато дойдат машините?

Ген. Мирчев: Ясно е, че за осем самолета 14 пилота не са достатъчни. Най-грубо казано минимум трябва да имаме 16 подготвени летци. Когато дойдат самолетите в България и се върнат 14-те летци, те ще продължат своята подготовка тук. Първо те. За да можем да сформираме едно подразделение за F-16. Ние трябва да декларираме коя година ще постигнем начални оперативни способности и коя година пълни оперативни способности. Подготовката на тези 14 души при връщането им България трябва да продължи приоритетно за тях, за да можем да усвояваме този самолет. И може би на малко по-късен етап може да се организира курс за приучване на останалите. Веднъж тези 14 човека ще придобиват способности, веднъж има изисквания от американска страна да бъдат подготвени български пилоти за инструктори, а за това трябва да направят минимум 500 часа нальот на типа самолет. Така, че приоритетно подготовката ще се води на тези 14 човека.

Какво се случва с останалите пилоти, в това число и тези, които летят на МиГ-29 и дават бойно дежурство?

Ген. Мирчев: След две години ние ще имаме осем нови самолета, но това не означава, че ние ще имаме такива способности, че да изпълняваме задачи за ер полисинг или за охрана на въздушното пространство по първата мисия “Отбрана”. Тези хора ще продължават да се обучават и през това време никой не ни сваля задачите, България е суверенна държава и ние трябва да си държим на нашия суверенитет. Още повече, че България е с над 100 години авиационна история. През 2022 година ще отбележим 110 години военна авиация. Не можем да си позволим лукса да спрем да изпълняваме задачата по еър полисинг. И тук идва МиГ-29. Ще има един период от време, когато ще се експлоатират и двата типа самолети – до придобиването на пълни оперативни способности за F-16, и нямаме друга възможност освен да използваме МиГ-29, който успешно си изпълнява тази задача. Така, че останалите хора ще продължават да носят дежурството по еър полисинг, да се подготвят да летят на този тип самолет. Още повече, че бяха сключени пет договора за осигуряване на резервни части за него и ремонт на различни агрегати и те са изпълнени, като само от единия договор има още две позиции, които предстоят. За съжаление, въпреки изпълнението на тези договори, са необходими още доста средства, за да можем да вдигнем още самолети. Към момента имаме машини за изпълнение на ер полисинга и известно, но малко количество за подготовка на летателния състав. Опитахме се при наличието на средства, които трябва да дойдат целево от централния бюджет, за нов рамков договор.

Можем ли да кажем, че всички действащи пилоти и тези, които сега са завършили, са осигурени със самолети и летят?

Ген. Мирчев: Това зависи от ресурсното обезпечаване. За МиГ-29 специално за 2021 година бяха планирани двама млади пилоти да преминат курс за приучване на този самолет. Подготовката им върви съгласно годишния план-график, приключили са техника на пилотиране и навигация денем в прости условия на средни и големи височини. Сега им предстои да усвоят и бойното използване на МиГ-29 по въздушни цели на средни и високи височини. До края на учебната годината /средата на декември/ се надявам да бъдат готови и ще бъдат включени в групата, която носи дежурство по еър полисинг. Извършена е модернизация и на Су-25, в авиобаза Безмер от гледна точка на авиационна техника сме добре, но имаме проблеми от недостатъчен брой личен състав. Един млад пилот, за да лети на боен самолет, трябва да изпълни определено количество общ нальот. И в момента сме планирали петима души, които летят на Л-39, за да достигнат тази необходима граница и след това ще се проведе и курс на Су-25. Отделно има момчета, които са изпълнили тези условия и са в Безмер, където се провежда курс за приучване на този самолет.

Зорница Буковска

Подобни новини

error: