fbpx

О.р. м-р Петър Цонев: Закриването на Авиобаза Равнец беше грешка!

Снимки: Списание „Криле“

На 16 октомври Българските Военно въздушни сили отпразнуваха 108 години от своето създаване. Два дни по-рано не малко фенове на военната авиация отбелязаха едно друго събитие – 70 години от създаването на 15-ти Изтребителен авиополк (ИАП), наследникът на 26-ти орляк.

            Заради огромният интерес към историята на 5-та авиобаза Равнец и за нестихващото желание на бургазлии да виждат отново силно присъствие на военни самолети в небето в района, решихме да надникнем по-задълбочено в историята на 15-ти ИАП. Днес ще ви срещнем с един уникален човек – о.р. м-р Петър Цонев – командир на авиотехническата база от 2000 до 2003 година ипоследният командир в 5-та авиобаза Равнец. Намираме го… в Уганда, където отново се занимава с военна авиация.

            За Равнец, за полетите, за задачите, за историята, за авиошоутата и демонстрациите, за „Морските орли“, за това защо беше закрита авиобазата, може да на прочетете в следващите редове.

FlightZone.bg: Здравейте, най-напред разкажете ни малко за вас, кое ви запали по авиацията?

О.р. м-р Цонев: Интересът ми към авиацията се прояви чак в гимназията и то, когато ми предстоеше да кандидатствам във ВУЗ. Така или иначе бях решил да ставам инженер. Бях приет в МЕИ Варна, но избрах ВНВВУ „Долна Митрополия“, където имаше инженерни специалности, сходни с тези в МЕИ. Разликата беше,  че като бъдещ военен знаех какво точно ще правя и предизвикателството беше по-голямо. Бях посещавал няколко пъти летището в Равнеци ме впечатли отговорността и динамиката в работата на хората там, както и близостта и взаимоотношенията между тях.

FlightZone.bg: 108 години Български ВВС… Какво беше преди и какво е сега от Ваша гледна точка?

О.р. м-р н Цонев: За времето, през което служих, от есента на 1986 до края на 2003 година, видях огромна разлика. В годините до към 1990 службата беше интензивна, изпълнена с много полети, учения и предизвикателства. Бяхме на разположение денонощно, трябваше да живеем в т. нар. „гарадоци”, вдигаха ни под тревога често, но служихме и пеехме, както се казва. После дойдоха години на недоимък в армията. Нямаше горива, масла, резерви части и други консумативи. Съответно част от самолетите започнаха да остават на земята, полетите се разредиха, а летателният състав трудно поддържаше подготовката си. В такава обстановка трудно се работеше, въпреки желанието и старанието ни. Ентусиазмът ни постепенно започна да спада. Междувременно започнаха съкращения на техника и хора в армията, съответно и във ВВС. Колкото и да беше трудно да се решат, част от кадрите започнаха да се ориентират към цивилния живот. И това бяха хора знаещи и можещи, но не можещи да понесат агонията в армията. Така се случи и с мен през 2003 година. Надявам се, че сега времената са по-добри за ВВС, поне в някои отношения.

FlightZone.bg: Доста е пусто небето над Бургас в момента. Как го помните Вие?

О.р. м-р Цонев: Навремето тренировъчни полети се провеждаха ежедневно, понякога и на две смени, включително и през нощта. Над Бургас и Черноморието летяха, както равнешките самолети, така и от Безмер, изпълняващи морски задачи. В Равнец кацаха и вертолети, и самолети на транспортната авиация. Сега небето над Бургас е наистина пусто от към военна авиация.

FlightZone.bg: Как премина кариерата ви в Равнец?

О.р. м-р Цонев: През 1986 г., след като завърших ВНВВУ, бях разпределен в 15 ИАП Равнец, като старши техник в групата по експлоатация на АВ в Първа изтребителна авиационна ескадрила, на самолет МиГ-21ПФМ. Втора ескадрила беше базирана на летище Балчик. Преминах през всички възможни длъжности – Началник на група, Зам. командир (инженер) по авиационна техника и въоръжение на летателната ескадрила, Командир на техническата ескадрила (ЕОПАТ), Зам.-командир по авиационна техника и въоръжение на авиационно-изтребителната база и накрая Командир на авиационно-техническата база.

FlightZone.bg: Какво не знаят авио-феновете за Равнец?

О.р. м-р Цонев: Това, което не знаят авиофеновете за Равнец е тежестта и болката, която изпитваме, когато загубим наш колега при изпълнение на служебния му дълг. Мъката, с която трябва да погледнем близките му – жена, деца и родители. Също така не знаят как преживяваме закриването на летището, как се налага да ликвидираш нещо, което си градил в продължение на повече от 50 години. Може би не знаят за една наша традиция. Всеки последен петък от месеца да се събираме. Обикновено се събираме 15-20 човека. На тези събирания периодично присъстват колеги, които отдавна са извън страната – Канада, Франция, Финландия и др., колеги от различни поколения.  За нас всеки последен петък на месеца е малък празник. Ден за срещи, ден за спомени, ден за усещане, че сме допринесли немалко и ние за българската военна авиация. Няма празник, на който бивши колеги от Равнец да не се чуем. Няма кръгла годишнина на поделението в Равнец, която да не отбележим. 

FlightZone.bg: Какви дейности изпълняваше авиотехническата база?

О.р. м-р Цонев: Като авиационно-техническа база от септември 2000 г. до юни 2003 г. наред с обичайните за всяко военно поделение дейности, като изпълнение на мероприятията по плана за бойна подготовка и носенето на гарнизонния наряд, стояха и някои специфични задачи. На първо място трябваше да пребазираме наличните самолети МиГ-29 от летище Равнец на летище Граф Игнатиево. Съответно на тези, които можехме да комплектоваме, изпълнявахме комплекс от мероприятия, след което ги облитахме и прелитаха до Граф Игнатиево. Останалите ги подготвяхме за транспортиране по земя, като им демонтирахме крилата и стабилизаторите. В Граф Игнатиево предадохме и цялото имущество от комплектацията на МиГ-29. На следващо място трябваше да извършим инвентаризация на всички материални средства, авиационна и автомобилна техника и въоръжение, натрупани в 50 годишната история на полка, свързочния и тиловия батальон, в последствие авиобаза, и да ги сдадем в съответните пунктове и поделения. И на последно място трябваше да подготвим за предаване целия район с наличния сграден фонд и инфраструктура. Всичко това успяхме да изпълним в срок и с дефицит от към хора и време.

FlightZone.bg: Как се изпълняваха задачите по т.нар. „Еър Пълийсинг“ по Ваше време?

Г-н Цонев: Докато летище Равнец съществуваше, т. н. нар. „Еър полисинг” се изпълняваше от личния състав на летищата в Равнец и Балчик със щатните самолети, съответно МиГ-29 и МиГ-21. Носеше се бойно дежурство по охрана на въздушните ни граници без затруднения и проблеми, дори и през последните по-трудни години. Не бяха малко случаите на нарушаване на въздушните ни граници и успешно извършените прехвати.

Кои бяха най-големите авиошоута в района на Равнец, които си спомняте?

Г-н Цонев: Когато добихме опит и увереност в експлоатацията, а летателния състав в пилотирането, постепенно започнахме да даваме публичност на гордостта си от това, че служим с най-модерния изтребител МиГ-29. Първият открит летателен ден се проведе през юли 1992 г. На него бургаската общественост имаше възможност да наблюдава индивидуален и групов пилотаж, както и демонстративен въздушен бой, изпълняван от майор Евгени Манев и капитан Валентин Христов. Пилотаж на малка височина демонстрираха полковник Димитър Димитров и подполковник Иван Даев. На втория открит летателен ден през август 1993 г. пилотаж в двойка изпълняваха майор Николай Дунев и старши лейтенант Румен Радев.

Един друг аспект от живота на базата беше подготовката и участието в престижни авиошоута. През 1995г. на празника, посветен на 45-годишнината на авиобаза Равнец, пилотите майор Стефан Дошев и капитан Паруш Парушев демонстрираха нови елементи на пилотажа в двойка, сред които бе разминаването в насрещен курс на близко разстояние и с голяма скорост. Този запомнящ се елемент става най-голямата атракция на авиошоуто на летище Сарафово на 14 октомври 1995 г.

През юни 1996 г. демонстративната група от авиобазата е кръстена „Морски орли”. Тя бе в състав от два изтребителя МиГ-29 – боен (спарка). Официалното представяне под това име е на 15 юни с.г. на авиошоуто на летище Крумово, където участва и демонстративната ескадрила на ВВС на САЩ „Тъндърбърдс”.

Две седмици по-късно „Морски орли” участват в международния авиационен фестивал на чешкото летище Храдец Кралове. Там двойката в състав майор Илия Милушев и майор Станко Кичев /в спарката/ и капитан Паруш Парушев /в бойния самолет/ изпълни пилотажен комплекс, в който запомнящо е прословутото разминаване в насрещен курс и изпълнението на лупинг веднага след излитане. Второто участие на „Морски орли” в международния авиационен фестивал на летище Храдец Кралове беше септември 1997г. В пилотажа участваха подполковник Илия Милушев и майор Паруш Парушев /в спарката/ и капитан Румен Радев /в бойния/.

След подписването на Рамковия документ и страната ни се присъединява към програмата на НАТО „Партньорство за мир” през февруари 199 4г. зачестиха и контактите ни с военнослужещи от натовските армии. Създадоха се дружески отношения между личния състав на авиобазите в Равнец и в Авиано. На посещение в базата пристигаха американски летци и техници. Същевременно наши колеги – подполковник Николай Мушаков и майор Дойчин Стоянов /1995г./, както и подполковник Илия Милушев и майор Атанас Караилиев /1996г./, посетиха базата в Авиано.

През юни 1998 г. за първи път в историята на ВВС наши самолети извършиха посещение на добра воля в Турция. Два изтребителя МиГ-29 – спарка и боен, съпровождани от един военнотранспортен самолет L-410, прелетяха от авиобаза Равнец до турското военно летище Аканджъ /Мюртет/.  Във всички международни участия, както и тези в страната, ИТС под ръководството на подполковник Николай Мушаков – ЗК по АТВ на базата, се справи отлично със задачите

Flightzone.bg: Кое ви липсва най-много от тогава?

Г-н Цонев: Липсва ми колектива, отношенията между хората, ако щете и живота в гарадока. Липсва ми динамиката в работата, откриването и отстраняването на отказите, полетите и дори рева на двигателите. Липсва ми усещането, че върша нещо полезно и за благото на всички.

Flightzone.bg: Защо се случи така, че закриха базата и според Вас има ли вариант да се възстанови?

Г-н Цонев: До закриването на базата доведоха политиките на новата ни ориентация към НАТО. Трябваше да се редуцират военна техника, хора и съответно бази. Конкретно закриването на Равнец за мен е грешка. Това беше единственото летище с две полоси за излитане и кацане, като едната от тях съвременна и нова. Започнало беше изграждането на нова инфраструктура  и съоръжения. Климатичните условия са най-благоприятни от всички военни летища в България. Според мен надделя пловдивското лоби във ВВС и така предопределиха съдбата на Равнец.

Flightzone.bg: Какво Ви отведе в Уганда и с какво се занимавате сега?

Г-н Цонев: В Уганда ме доведе възможността отново да се занимавам с това, което съм учил и работил в продължение на 22 години общо. Междувременно 15 години бях в частния бизнес и също се справях доста успешно, но тръпката си е тръпка. Тук обучаваме местни пилоти и техници на военна авиация и съм доволен от това, което върша. Единственият проблем е, че съм далеч от България, но такава е съдбата и на много други наши сънародници.

Avatar

Зорница Буковска

Подобни новини

error: Content is protected !!