fbpx

Бъдещето на пътническите самолети: свръхзвуковият AS3TM на Aerion

Конкуренцията в създаването на успешен наследник на пътническия свръхзвуков самолет Concorde продължава да нараства с бързи темпове. В тази посока са се оринтирали няколко компании, като целта им е машината да полети още в края на това десетилетие.

През изминалата седмица базираната във Флорида (САЩ) компания Aerion представи плановете си за своя AS3TM – 50-местен пътнически самолет, който ще има възможността да изминава разстоянието до 11 000 km с едно зареждане при скорост около 4 Max (близо 5000 кm/ч). Например, разстоянието от Европа до Пекин, например, ще се взима за само три часа.

Виждаме бъдеще, в което хората ще могат да пътуват между всеки две точки на планетата в рамките на три часа”. Думите са на изпълнителния директор на компанията Том Вайс, цитиран от CNN.

По-рано тази година Aerion разшири партньорството си с NASA за пътнически полети със скорости между 3 и 5 Мах. За да превърнем това в по-популярна величина, нека уточним, че говорим за скорости между 3700 и 6200 км/ч – това е приблизително седем пъти по-бързо, отколкото развиват пътническите самолети днес.

AS3 е вторият от няколко планирани самолета на Aerion. Компанията проектира няколко различни самолета, включително с хибридно задвижване, като всеки от тях ще бъде свръхзвуков. AS2 е първият от тях – малък бизнес самолет за 8-12 пътника, който ще развива Мах 1.4 (1730 км/ч). Той трябва да е готов през 2023, да полети през 2024 и да се продава на авиокомпании от 2026 г.

Последният свръхзвуков пътнически самолет беше Concorde, чийто финален полет беше преди 18 години. Макар да беше инженерно чудо, Concorde беше скъп за летене и изключително неекологичен. “Concorde беше изключителен от инженерна гледна точка, благороден експеримент, но с прекалено много вредни емисии, прекалено шумен и прекалено скъп за поддръжка. Това, което проектираме сега, е нещо съвсем различно” казва Вайс.

Партньорите за създаването на Aerion AS2 включват GE (General Electric), който ще създаде свръхзвуковия двигател, Spirit AeroSystems, който прави фюзелажа, а Honeywell черпи от опита на военните за системите, отговарящи за сигурността на полета. След партньорство с Airbus и Lockheed Martin, сега Aerion си сътрудничи с Boeing.

По всяка вероятност Aerion ще работи изцяло със синтетични горива, което означава с 85% по-малко вредни емисии спрямо стандартен самолет. Aerion полага сериозни усилия и да се справи с гръмотевичния звук от преминаването на свръхзвуковата бариера. Компанията работи по технология, която да насочва звуковата вълна нагоре в атмосферата, вместо към земята. Concorde имаше подобен проблем, който дори беше довел до това, че някои страни бяха забранили да лети над териториите им. “Щом регулаторите се убедят, че технологията ни работи и че е безопасна, за първи път в историята ще имаме свръхзвуков самолет, който ще лети със свръхзвукова скорост без някой на земята да разбере това” смята Вайс.

Aerion не е единствената компания, която в момента разработва свръхзвукови самолети. Може би най-сериозният ѝ конкурент е Boom – отново американска компания, която вече тества своя XB1 – първия самостоятелно създаден свръхзвуков самолет в света. Засега тя тества прототип в мащаб 1:3, но когато самолетът ѝ Overture е готов, той ще бъде способен да лети с Мах 2,2, което означава 2700 км/ч. С подобна скорост разстоянието от Ню Йорк до Лондон ще се взема за три часа и половина, горе-долу толкова, колкото беше необходимо на Concorde.

Avatar

Зорница Буковска

Подобни новини

error: Content is protected !!