fbpx

Авиоистория: Линията София-Пловдив-Бургас поставя началото на въздушния транспорт у нас

На 29 юни 1947 г. на летище „Враждебна“ край София е положено началото на въздушния пътнически транспорт в България с откриването на първата линия София – Пловдив – Бургас. Това припомниха от Музея на авиацията – Крумово.

На 27 декември 1946 г. с Постановление на Министерския съвет се създава Дирекция на въздушните съобщения. Първи главен директор на ДВС е пилотът Борис Ганев. Негови заместници са: по техническата част инж. Душко Кондов и Драган Шишков по административната част. В постановлението са посочени терените за летища, складове, гаражи, превозните средства, съоръженията и работилниците, които трябва да бъдат предоставени безвъзмездно от Въздушни войски на Дирекцията на въздушните съобщения. Постепенно се оформят основните отдели на бъдещото предприятие – технически, летателен, свързочен и др. Към лятото на 1947 г. България разполага с 3 самолета Юнкерс-52, 2 самолета Ли-2, 3 самолета Фоке Вулф-18 за обучение и тренировка, 3 самолета Физелер Щорх.

В ранната сутрин на 29 юни 1947 г. на летище „Враждебна“ започват да пристигат любопитни граждани, а малко по-късно и официалните лица, сред които и министър-председателят Георги Димитров. След тържествените речи на Георги Димитров и директора на Българските въздушни съобщения Борис Ганев, лентата е прерязана от министър-председателя. Първите пътници и официални лица заемат своите места в самолета и в 10:20 ч. машината взима курса на първата българска въздушна линия София – Пловдив – Бургас. Първият екипаж летял по тази линия е в състав Стефан Тосунов – пилот, Тодор Гургулиев – борден механик и Павел Александров – борден радист. 

Редовните полети започват от 1 юли 1947 година. Месец по-късно започват полети по линията София-Варна и временни полети по линията София-Пловдив за обслужване на гостите на Международния панаир в Пловдив. Закупени са и три броя от познатите на българските авиатори Юнкерс Ju 52/3m, модернизирани и произведени от френската фирма Atelier d`Avion Coulombe с наименованието AAC.1 Toucan, приети в Париж и транспортирани до София от български екипажи. През есента на 1947 г. са закупени три едномоторни самолета По-2 за нуждите на санитарната авиация. Тези машини по-късно са основните самолети на създадената селскостопанска авиация. Закупени са и два самолета Ли-2п, с които е положено началото на българските международни линии. На 13 февруари 1948 г. е открита първата линия с маршрут София-Белград-Будапеща-Прага.

Зорница Буковска

Подобни новини

error: