fbpx

Авиоистория: 21 декември – Първото авиосъстезание за жени, първи полети на F-14 и Ан-225

1910: във Франция се провежда първото авиационно състезание за представителите на нежния пол – „Coupe Femina”, припомнят от Авиомузея в Клумово. Негов организатор е публициста на известното дамско списание „Femina”- Пиер Лафит, а наградният фонд е 2000 франка.

Състезанието е спечелено от белгийката Хелен Дютри, която изминава разстоянието от 167, 2 км. за 2 часа и 35 минути без приземяване. Дютри защитава титлата си и през следващата 1911 г. като печели състезанието с рекорд за най-дълъг полет на жена без приземяване – 254 км. за 2 часа и 58 минути.

Хелен Дютри е родена на 10 юли 1877 г. в Турне, Белгия. Тя е световен шампион по колоездене, каскадьор, колоездач и мотоциклетист, автомобилен състезател, пилот, шофьор на линейка и директор на военна болница.

В авиацията, постиженията и успехите й не свършват само с двете купи на „Coupe Femina”. Дютри се приучва на известния през 1910 г. моноплан Сантос-Дюмон Демонсилие. На 19 април 1910 г. тя става първата жена пилот, която лети с пасажер и първата белгийка с бревет за пилот. Демонстрациите и по различни авиошоута и спечелват прякора „Момичето ястреб”. Освен с неоспоримите си авиационни умения, Хелен Дютри остава известна и с неподражаемия си стил. Тя е първата жена пилот облякла авиаторски костюм на дизайнера Бернард.

През септември 1910 г. Дютри изпълнява първия си продължителен полет без приземяване от Остенд до Брюж. От 26 септември до 1 октомври извършва редица полети, с които превозва пътници за авиационното изложение в Бъртън-ъпон-Трен, Англия.

През септември 1911 г. с аероплан Фарман-III тя каца в САЩ, където участва в авиационното състезанието за жени „Родман-уонамейкър трофи”,спечелено от Матилда Мойсънт. Същата година Хелен Дютри побеждава 10 мъже пилоти и спечелва Италианската кралска купа (Coppa del Re) във Флоренция.

Година по-късно, през 1912 г. тя става първата жена пилот на водосамолет. Няколко месеца след това печели състезание за хидроплани в Лозана, Швейцария, като надделява над 4 мъже пилоти, сред които е прочутия за времето си Рене Каудрон.

През 1913 г. Хелен Дютри е първата жена пилот, наградена с членство във Френския легион на честта (Légion d’honneur).

По време на Първата световна война тя е шофьор на линейка, а след това е назначена за директор на Военната болница „Вал де Греес” в Париж. След войната работи като журналист, а през 1922 г. се омъжва и приема френско гражданство. В дългия лист на постиженията й влиза и длъжността вицепрезидент към Френския аероклуб. През 1953 г. получава почетния френски медал за аеронавтика (Médaille de l’Aéronautique).

През 1956 г. създава на свое име ежегодното състезание за купата „Хелен Дютри-Мортиер” с награден фонд 200 000 франка за френски и белгийски жени пилоти, които преодолеят най-дългото разстояние без кацане.

Хелен Дютри умира на 26 юни 1961 г. в Париж на 83 годишна възраст.

1970: изпълнен е първият полет на един от най-красивите изтребители с изменяема стреловидност на крилото F-14A. Самолетът F-14A-1-GR Tomcat, Bu. No. 157980 е пилотиран от главният летец-изпитател на Grumman Aerospace Corporation Кенет Смит (Kenneth Smyth) и летец-изпитателят Уйкиям Хауърд Милер (William Howard Miller). Това припомниха от списание „Криле“.

Изтребителят е с дължина 19.1 м и разпереност на крилото от 10.13 м до 19.5 м. и височина 4.88 м.Празен тежи 17 322 кг, а максималното тегло на излитане е 32 915 кг.

Крейсерската скорост е 920 кг/км, а максималната – 2434 км/ч (2.29 М) и таван 17 556 м. Бойният радиус е 853 км, а максималната далечина на полета е 3407 км.

Въоръжението включва 20мм шестцевно оръдие General Electric M61A1 Vulcan, както и управляеми ракети с далечен обсег AIM-54A Phoenix (5м, 185 км обсег на действие), както и AIM 7E Sparrow и AIM 9H Sidewinder.

Grumman F-14 се произвежда от 1970 до 1991 г, построени са общо 712 изтребителя в три модификации – F-14A, F-14B and F-14D.

F-14 е на въоръжение във ВМС на САЩ до 2006 г.

79 изтребителя F-14A са доставени на Иран, част от които все още са на въоръжение във ВВС на Ислямската република.

1988: Огромният самолет Ан-225 Мрия“ осъществява своя 1-ви полет. Максималната товароспособност на „Мрия“ е 275 t, с което той е най-тежкотоварният летателен апарат, строен някога. Шестте турбореактивни двигателя създават обща тяга от 1377 kN, което го прави най-мощния самолет на Земята.

Avatar

Зорница Буковска

Подобни новини

error: Content is protected !!