fbpx

На този ден в авио-историята: Първият полет на самолет Aero L-39

На 4 ноември 1968 година своя първи полет изпълнява учебно-бойният самолет Aero L-39 . По решение на СИВ и обединеното командване на Варшавския договор ЧССР трябва да произведе заместник на масовия учебно-тренировъчен самолет L-29 Delfin. Тогава конструкторски колектив под ръководството на инж. Ян Влчек разработва прототипа на L-39 Albatros, който прави първи полет именно на днешния ден Минават няколко години до започването на серийно производство през 1974 г., но самолетът е добре изпитан и задоволява напълно всички изисквания, поставени пред създателите му.

Aero L-39 е двуместен моноплан нископлощник с право крило и хоризонтални опашни плоскости. Вертикалният стабилизатор е леко стреловиден. Двигателят тип АИ-25-ТЛ (вариант на двигателя, използван на транспортните Яковлев Як-40, но с друг тип помпа-регулатор за подаване на горивото) е разположен зад кабината. Много сигурен двигател с тяга 16,87 kN/1718 kgf. Два въздухозаборника са разположени зад пилотската кабина в средната част на тялото над крилото. Така се предпазва двигателят от попадане в него на чужди тела. Оборудването на самолета, който е разпространен в много страни по света, е съвременно и позволява полети във всякакви условия.

Снимка: Йордан Христов, „Криле“/Flightzone.bg

По информация на Pan.bg, Република България поръчва 36 от тези самолети и те започват да пристигат от 1986 г. в 3-и учебно-боен авиационен полк в Каменец. Първият с борден № 827 и заводски № 633827 е зачислен на 1 септември същата година, когато са доставени общо 12 броя. Официално полкът приема на въоръжение тези машини през 1987 г. и заедно с това получава още 6 L-39ZA и тренажор TL-39, който е монтиран на летище Долна Митрополия. Самолетът е с по-големи възможности, има характеристиките на лек боен самолет с голям диапазон от бойно използване за непосредствена поддръжка на войските благодарение на своето бордово и окачваемо въоръжение. Той е с по-тежко управление (особено модификациите ZA с монтирано 23-мм оръдие), но е радушно приет от българските пилоти заради отличната аеродинамика, сигурност, икономичност и оборудване. С него отначало основно летят курсантите, на които им предстои назначение в ударната авиация, въоръжена със самолетите Су-22М4, МиГ-23БН и Су-25. След спирането на полетите с МиГ-21ПФМ на летище Каменец през този самолет преминават бойната си подготовка всички обучаващи се пилоти в България. След бракуването на част от L-29 ”Делфин”, L-39 ”Албатрос” постепенно се превръща в основен учебен самолет не само в рамките на ВНВВУ, но част от машините са разпределени в бойните подразделения. Този факт е възможен с доставката на 18 машини през 1990 г. На самолета е допусната само една катастрофа. Тя се случва на 2 октомври същата година, когато при полет в двойка на малка височина, за да не удари водача, курсантът във водения самолет рязко отнема РУД (ръчка за управление на двигателя) и я поставя на “Стоп”. Двигателят спира. Въпреки опитите на инструктора да го запусне това не се случва. Малката височина остава безнадеждни усилията за катапултиране и двамата летци – курсант и инструктор, загиват. Следват години на интензивна експлоатация на L-39 както в учебните, така и в бойните части. Към момента от останалите 35 изправни самолета част са продадени в чужбина и се предвижда 12 да останат на въоръжение в трансформиращата се система на Българските Военновъздушни сили.

Снимка: Йордан Христов, „Криле“/Flightzone.bg

Тактико-технически характеристики:

Страна производител ЧССР
Първа доставка 1986 г.
Разпереност, m 9,46
Дължина, m 12,32
Носеща площ, m2 18,80
Маса празен, kg 3452
Стартова маса, kg 4400
Максимална скорост, km/h 755
Крейсерска скорост, km/h 680
Таван, m 11 500
Далечина на полета, km 800
Въоръжение:
– оръдейно – контейнер с 23-mm двуцевно оръдие ГШ-23Л;
– ракетно – на пилони под крилото и тялото блокове с НУРС;
– бомбово – бомби с обща маса до 1053 kg.

Avatar

Зорница Буковска

Подобни новини

error: Content is protected !!