fbpx

70 години от създаването на 15-ти ИАП – Равнец

На 14 октомври 1950 г. С министерска заповед Nо 582 поделение 32530 (формирано през март и април 1950) е преномерирано на 15-и изтребителен авиополк. За негов командир е назначен майор Васил Величков Стоичков – първият българин, летял на реактивен самолет (на 1 юли 1950 г.). Полкът получава на въоръжение реактивни изтребители Як-1 7УТИ и Як-23 през лятото на 1951 г, а първият летателен ден е на 1 юли.

През април 1952 г. за по-рационалното дислоциране на изтребителната авиация полкът се премества на летище Безмер до Ямбол като съставна част на новосформираната 1-ва изтребителна авиодивизия. По това време той вече е въоръжен с изтребители МИГ-15. Започва усилена подготовка за усвояване на пълните бойни възможности на новата техника, полети в сложни метеоусловия и нощем, както и свредел с реактивен самолет. Командирът майор Стефан Ангелов е сред първите български авиатори, които изпълняват сложната фигура с МИГ-15. При един такъв полет обаче той не успява да овладее управлението на двуместния МИГ-15УТИ и самолетът се разбива на територията на летището близо до щаба. Инструкторът майор Ангелов и обучаваният летец старши лейтенант Димитър Митев загиват. Датата е 31 октомври 1952 г.

На 14 и 15 май 1953 г. полкът се пребазира на летище Равнец до Бургас, а през есента на 1953 г. към двете ескадрили е добавена и трета. Общият брой на бойните и учебно-бойните самолети в полка е около 40.

Повече интересни факти за историята на авиобаза Равнец очаквайте утре!

Avatar

Зорница Буковска

Подобни новини