fbpx

Из „Архивите на „Криле““: 27-ми май в българската авиационна история

Последно обновена юни 10th, 2020 в 03:30 am

Днес в съвместната ни рубрика с нашите приятели от най-старото българско списание за авиация „Криле“ ще разгледаме някои от събитията от българската авио-история на 27 май. Ето ги и тях:

1885: в Сухиндол е роден Пеню Дончев Попкръстев. Завършва Свищовската търговска гимназияПостъпва в ШЗО и ВНВУ и през 1911 г. е произведен в чин подпоручикВключен в групата за подготовка на пилоти в БерлинГерманиявъв фабриките „Райт” и „Албатрос .  

На 23 септември 1912 г. се бреветира като пилот в Берлинския аероклуб и на 17 октомври се завръща в БългарияНа 10 ноември 1912 г. е назначен за командир на новосформираното 3-то аеропланно отделениеразположено на летище Урша за съдействие на 4-та армия в района на Булаир и Галиполи. Лети като наблюдател с руския пилот Яков Седовпо-късно с Джовани Сабели на самолет Блерио-ХІ-2. Изпълнява 5 полета като наблюдател за разузнаване и бомбопускане над Булаир и Галиполи. В края на октомври 1915 г. по време на Първата световна война Пеньо Попкръстев е в състава на Аеропланното отделениедействащо от летище София(до жп гарата) в бойните действия срещу СърбияЛети със самолет Блерио ХІ-1.  

През 1916 г. Пеню Попкръстев е в състава на 1-во аеропланно отделениебазирано на летище Белица до Свети Врач (Сандански)След реорганизация на Въздушната дружина през 1917 г. е назначен за командир на 1-во аеропланно отделениеИзпълнява 89 бойни полетаПровежда 4 въздушни бояНа 5 май 1918 г. сваля противников самолет от неизвестен типкойто пада на противникова територия. 

След подписването на Ньойския договор през 1919 г. е уволненПрез 1921 г. е избран за председател на Аероклуба. С Царска заповед ЦЗ №26/1923 г. е назначен за Началник на въздухоплаванетоОт 15 юли 1924 г. е Началник на Дирекцията на въздухоплаванетоПрез 1928 г. е повишен в чин полковник.Уволнен с ЦЗ № 8/1930 г. Умира през 1942 г. (Изт.: Музей на авиацията – Крумово). 

 

1941:  при полет от летище Бършен (Сливенскосъс самолет ПЗЛ-43А загиват офкандИван Антонов Горанов (пилот), фелдфКръстю Иванов АлексиевфелдфМинко Иванов Минков и ефрейтор Драган Иванов ТерзийскиПричина за катастрофата е нарушение на въздушната дисциплинаСамолетът се разбива при полет на пределно малка височина. (изт.: Pan.bg). 

1949 гпри полет с Як-9М загива подпорСлави Рачев Славов. Причина за катастрофата е сблъсък във въздуха с друг самолет.(Изт.: Pan.bg)  

 

Зорница Буковска

Подобни новини

Leave a Reply

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

error: