fbpx

Из архивите на „Криле“: 2 септември в българската авиационна история

Във Flightzone.bg решихме да завършим днешния динамичен ден с малко история. Представяме ви част от богатия архив на нашите партньори от списание “Криле” и Pan.bg. Защото миналото трябва да се знае… 

1896: в София е роден Асен Христов Йорданов. Учи последователно в София, Враца и Свищов. На 15 години, през 1912 г. прави опити да конструира планьор и да полети с него. При посещението си във Франция посещава като слушател училището за пилоти на известния френски летец-конструктор Луи Блерио в парижкото предградие Етамп. Завръщайки се в България, се записва доброволец в Балканската война като аеромеханик в Аеропланното отделение. 

На 10 август 1915 г. построява първия български самолет, с който Радул Милков извършва успешен изпитателен полет. По-късно 10 август е обявен за ден на българското самолетостроене. Записва Аеропланното училище, което завършва година по-късно, и е произведен в чин подпоручик летец-пилот. Участва в Първата световна война в състава на 1-во аеропланно отделение. След Ньойския договор Асен Йорданов е демобилизиран. 

През 1921 г. правителството на Александър Стамболийски осигурява 6000 долара за участието в околосветска обиколка със самолет на Асен Йорданов и Александър Стоянов.Обиколката трябва да започне от САЩ, но не се осъществява. Асен Йорданов остава в Америка, за да не се завърне в родината до края на живота си. Успява да започне работа в самолетостроителната компания „Къртис Райт“ пръвоначално като чертожник, след това като летец- изпитател и инструктор. Завършва химия, физика и аероинженерство. Работи като конструктор в заводите „Боинг“, „Къртис“, „Дъглас“, „Пайпър“ „Локхийд“ със значителен принос в разработката на бойните самолети Боинг Б-17 „Флайнг Фортрес“, Боинг Б-29 „Сюпърфортес“, Локхийд Р-38 „Лайтнинг“, Р-40 и особено на пътническия и военно-транспортен самолет Дъглас ДС-3 „Дакота”. Създател на основните принципи на инструменталното(сляпо) летене. През 1941 г. в Ню Йорк основава авиационна компания – „Джорданов Авиейшън Корпорейшън“, с основна дейност създаване и разпространение на авиационна техническа литература за комплексно обучение на военни и граждански пилоти и механици. Издава 9 книги, преведени на всички основни езици, дори на японски и китайски. Компанията просъществува до 1950 г. 

Асен Йорданов е награден със званието „почетен гражданин“ на Ню Йорк, вписан е в Златната книга на Америка за високи заслуги към авиацията, в залата „Слава на въздуха” е поставен негов барелеф. Умира на 18 октомври 1967 г. в Ню Йорк. 

1951: при полет с Як-9П загива лейтенант Гани Пеев Харалампиев Як-9П. Причина за катастрофата е ГТП, довела до влизане на изтребителя в свредел и последващ удар в земята. 

1960: при полет от летище Каменец с МиГ-15УТИ възниква пожар на борда на самолета. Инструкторът капитан Стоян Стоянов подава команда на обучаемия курсант Петко Карамитев: „Катапултирай… катапултирай… катапултирай!”. 
В първия момент Карамитев помислил, че командата е учебна, както и друг път се е случвало. Това му коствало няколко секунди забавяне, които бележат целият му по-нататъшен живот. Чувството за вина не го напуска. 

„Моето закъснение, колкото и малко да е то, доведе до гибелта на кап. Стоянов”, спомня си пилотът Карамитев. 

Мрачният старт на неговата кариера му помага да се превърне в един от най-добрите български летци-изтребители. 

Капитан Стоянов изчаквал до последно, за да се увери, че курсантът му ще изпълни всичко правилно, но самолетът се разрушил много бързо и той загинал в пламъците. 

Avatar

Зорница Буковска

Подобни новини