fbpx

В деня за размисъл: Защо държавата неглижира един от най-успешните сектори у нас?

На 28 март официално стартира лятното разписание на авиокомпаниите за 2021. За второ поредно лято фирмите в българската авиационна индустрия се опитват да оцелеят на прага на възможностите си в условията на световната пандемия, предизвикана от COVID-19. В деня за размисъл, непосредствено преди изборите, ние от Асоциацията на Българската Авиационна Индустрия (АБАИ) питаме защо държавата неглижира един от най-успешните сектори на икономиката у нас и го е изоставила на произвола на съдбата?

На 25 март ние инициирахме пресконференция, на която за пореден път изтъкнахме неприятната ситуация в бранша. В организацията освен авиокомпании, влизат над 20 родни дружества, в т.ч. авиоремотни бази, оператори, предлагащи услуги по наземното обслужване, учебни центрове, компании, занимаващи се с производство на безпилотни апарати и други.

Авиационният сектор е ключов за възстановяването на българската икономика след „вдигането“ на поредния лок-даун и в условията на кризата, ефект от коронавируса. Не случайно ние от АБАИ настояхме той да стане приоритетен за правителството. Показателен факт е, че вече, въпреки ситуацията, много чужди авиокомпании са се насочили към българското Черноморие, в т.ч. Blue Air, S7, Turkish Airlines, и дори TUI, които се завръщат в Бургас. А защо да не четем заглавия за началото на чартърните програми на родни авиокомпании като Fly2Sky, Holiday Europe, Electra Airways и други, които също биха могли да развият и то ударно туризма у нас.

От вчера, 2 април, започна приемът на заявления за кандидатстване по втората фаза на схемата за държавна помощ за туроператорите, които използват въздушни превозвачи с валиден оперативен лиценз за изпълнение на чартърни полети до Република България с цел туризъм. Мярката е съгласно чл. 26 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците. Според нея допустимите кандидати могат да получат помощ в размер на  35 (тридесет и пет) евро за всяка седалка от максималния пътнически капацитет на самолета за всеки полет. Помощта се отпуска за всяка седалка, заета от лице, ползващо туристическа услуга в страната ни, само за полети с капацитет от не по-малко от 100 места. Това обаче съвсем не е достатъчно.

Фирмите в авиосектора посочиха, че без финансова помощ от страна на правителството, ще е невъзможно да оцелеят през 2021. те поискаха минималната сума от 15-20 милиона евро за закрепване на положението поне през предстоящия летен сезон и организиране на чартърната програма. В разпространена днес до медиите информация, компаниите в авиобранша взеха предвид следните факти:

  • Епидемичната обстановка остава неблагоприятна. В съчетание с бавния темп на имунизация (като България по този параметър е на последно място в ЕС), това довежда до невъзможност за разхлабване на ограниченията върху несъществените пътувания в близките седмици.
  • По данни на Eurocontrol, спадът в общия брой полети във въздушното пространство на ЕС и ЕИЗ остава стабилен на ниво от -64% спрямо аналогичния период от 2019 година. Тази тенденция се запазва непроменена от средата на януари 2021 година.
  • По информация на източници, близки до законодателните органи на ЕС, въвеждането на единен имунизационен паспорт, който да позволи на ваксинираните граждани да пътуват свободно с всякаква цел, се очаква на 15 юни. За авиацията това означава че, освен ако не се приложат двустранни споразумения между държави с по-ранна дата, стартът на масовия летен туристически сезон отново ще бъде със значително закъснение спрямо периода преди 2020 година.
  • Източници, близки до правителството на Великобритания, определят като вероятни дати отпадане на забраната за несъществени пътувания 1 юли или дори 1 август. Така България губи значителна част от пътникопотока от един от ключовите си пазари.
  • Липсва активен диалог с други два ключови пазара – Израел и Русия. Стартиралите полети от Бургас до Москва един път в седмицата остават достъпни само за ограничен брой граждани на РФ, попадащи в определени от правителството на РФ категории.
  • Туроператори и авиокомпании масово се оплакват от тенденцията за анулации или резервации в последния момент.
  • Отменени са значителен брой чартърни полети, планирани за март месец от България до всички курортни дестинации в Африка заради задължителната карантина за завръщащите се от Африка. Под въпрос остават около 45 чартърни полета за тези дестинации, планирани за месеците април и май. Трайно безработни са стотици авиационни специалисти.
  • В условията на тотална липса на приходи за редица български авиокомпании, техни служители са натрупали от 5 до 7 месеца неплатен отпуск за последната година.
  • Липсват всякакви мерки в подкрепа на сектора, освен мярката 60/40.

*** FlightZone е асоцииран член на АБАИ

Avatar

FlightZone

Подобни новини

error: Content is protected !!