fbpx

Анелия Маринова – Fly2Sky: Летище Пловдив предлага отлични възможности

От началото на тази година преместихме базата на нашите самолети на Летище Пловдив. Там е и организацията ни за техническо обслужване. Аеропортът предлага отлични условия: намира се в централната част на страната, само на час и половина път от София е, а в същото време не е натоварено и можем да разчитаме на индивидуален подход. За времена като днешните това е изключително важно. Надяваме се да развием някои съвместни инициативи с ръководството на летището. Това каза в интервю за FlightZone г-жа Анелия Маринова – Отговорен ръководител на българската авиокомпания Fly2Sky.

Анелия Маринова е завършила авиационен институт в Рига, Латвия, с над 25 г. опит в авиационния бранш на различни позиции, както в пътническата, така и в товарната авиация. Поема Fly2Sky като Отговорен ръководител през октомври 2020 г., когато компанията започва да се отърсва от удара, нанесен от първата вълна на пандемията. Мисията й е, съвместно с отличния екип от специалисти на превозвача, да доизгражда структурата, която да стабилизира и преведе Fly2Sky през следващите трудни месеци и години.

Както нашите редовни читатели знаят, именно Fly2Sky (като член на Асоциацията на Българската Авиационна Индустрия) е една от компаниите, която е пряко засегната от негативния ефект, който COVID-19 оказа върху авиацията в световен мащаб. Нещата обаче като че ли леко „живнаха“. За това какво предстои пред Fly2Sky вижте в следващите редове в интервюто с г-жа Маринова.

FlightZone: Ужасна 2020 за авиацията по света заради COVID-19. Как премина тя за Fly2Sky? Имахте ли съкращения, спиране на полетите и за колко време?

Г-жа Маринова: Да, годината наистина беше най-лошата в историята на авиацията, по оценка на Генералния директор на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA). Нашата компания не прави изключение. При нас за съжаление през миналата година се натрупаха и други фактори, така че като цяло самолетите ни стояха на земя около 4 месеца. Възстановяването на полетите в обстановка на изключително сериозно намаление в търсенето и силна конкурентна среда беше и продължава да бъде предизвикателство.

FlightZone: А каква беше вашата стратегия по време на това наистина извънредно положение?

Г-жа Маринова: Като начало освобождаване на хора, неплатени отпуски, свеждане на състава до възможния минимум за съхраняване на лицензите на компанията. Преговори с абсолютно всички доставчици на услуги за разсрочване на плащанията – лизингови вноски, техническо обслужване, застраховки и т.н. Осигуряване с огромни усилия на кредитен ресурс за запазване на дейността. Парадоксът е, че докато авиацията отсъстваше от дневния ред на нашата държава като един от най-засегнатите браншове, за банките кризата в сектора повиши нивото на риск при кредитиране и съответно го направи по-трудно достъпно и с по-висока цена.

FlightZone: Вие бяхте една от онези, които инициираха пресконференцията на АБАИ. Каква според Вас е правилната стратегия за преодоляване на кризата?

Г-жа Маринова: Стратегията на повечето страни от ЕС беше да подпомогнат директно бизнесите, които пряко пострадаха от пандемията. При безапелационните нива на спад в авиационния трафик (до 90 % в определени месеци на 2020 г. в сравнение с 2019 г.), констатиран от всички официални източници, в България този сектор дори не се споменава в засегнатите, сякаш не съществува! На пресконференцията изнесохме данни за броя на лицензираните фирми в България – общо над 100, вкл. авиокомпании (авиационни оператори), фирми за техническо обслужване, учебни центрове, фирми за наземно обслужване. При всички тях ситуацията с коронавируса и ограничаването на пътуванията доведе до временно замразяване на дейността, а темповете на възстановяване са изключително бавни. В същото време, за да съществуват тези фирми и да запазят своите лицензи, е необходимо те да продължат да поддържат техниката и оборудването си, както и един задължителен минимум от ръководен и лицензиран персонал. В тази ситуация, в която всички тези фирми бяха лишени изцяло от приходи и продължават да бъдат с минимална дейност, най-правилната стратегия беше да се подпомогне целево сектора на базата на отчети от предходни години и реални нужди за съхраняване на лицензите. Повечето авиокомпании работят със самолети на лизинг (финансов или оперативен) и всяко по-дълготрайно прекъсване може да доведе до загуби за милиони и необратими последици. Един съвсем елементарен пример – дори при работа онлайн и липса на полети, ние не можем да освободим офисите си, защото адресите ни са вписани в лицензите ни на авиационни оператори и всяка промяна предполага определена процедура в ГД ГВА и ревизия на всички фирмени Ръководства, по които се извършва дейността. Всяка промяна в необходимия минимум ръководния персонал също предполага ново одобрение от ГД ГВА, промяна на лиценза и фирмените ръководства, а липсата на определени ръководители за повече от месец може да доведе до отнемане на лиценза. Не трябва да забравяме и че извън разходите по възстановяването на квалификацията на екипажите, нейното поддържане е и част от политиката за безопасност на полетите.

FlightZone: Кое наложи изпращането на единия самолет за ремонт в Румъния?

Г-жа Маринова: Когато се появиха първите признаци на съживяване в сектора, повечето авиокомпании започнаха подготовка на самолетите си за летния сезон и малкото налични хангари в София бяха заети. Така се озовахме в ситуация да договорим това планово обслужване с колегите в Букурещ.  

FlightZone: Коя е най-успешната година на Fly2SKy до момента и какво показва статистиката?

Г-жа Маринова: Може би предкризисната 2019 г. беше най-добрата. Сравнена с 2020 г. спадът в пролетените блок-часове е 86 %. В същото време, с цената на много усилия, както и търпение и компромиси от страна на нашите служители, към края на годината намалението в персонала ни е едва 26 %.  

FlightZone: LZ-MDO оперира в Дубай, кога му беше първият полет през миналата година. Какви са тези полети, предполагам не са чартърни или?

Г-жа Маринова: Самолетът се прибра след техническо обслужване в Германия през юли. В следващите месеци имахме само единични полети, а програмата, която изпълняваме от Дубай е отново на ad-hoc база, борим се за всеки следващ полет. Работим по няколко проекта, но все още нямаме нищо сигурно за следващите месеци. Самите клиенти са все още много предпазливи по отношение на дългосрочни ангажименти, виждате колко непредвидима е за съжаление ситуацията с пандемията

FlightZone: Според Вас колко време ще е необходимо на световната авиация да възвърне предишната си динамика и пътникопоток?

Г-жа Маринова: Със сигурност ще отнеме години, оптимистичните прогнози сочат 2025, а песимистичните – края на десетилетието. И все пак ние оставаме отдадени на това, което правим и се опитваме да се адаптираме и да построим някаква стратегия за оцеляване и развитие. Надяваме се да достигнем и до един разумен диалог с институциите за проблемите в сектора и да получим така необходимата подкрепа от държавата.

Avatar

Зорница Буковска

Подобни новини

error: Content is protected !!